Thea – 1959
Bio: Ik ben dat kind wat graag met blote handjes in de zandbak speelde, zelfs zandkorrels at, ik ken de smaak nog.. Wat met haar houten driewieler steeds grotere rondjes om het ouderlijk huis heen trok, en zo de wereld ontdekte. Dat kind wat de prullenbak in de kamer omkeerde en zichzelf stralend als 2-jarige een podium verschafte. Wat op de stoelleuning klom met lingerie om haar kopje, zoals mijn oma dat liefdevol omschreef.. Ik ontdek graag. In mijn portretten in opdracht, maar vooral in mijn eigen portfolio, en in de kinder-zelfportretten die ontstaan, het zwart/wit naar kleur omvormen en het vrije, blije kind van toen tot leven laten komen. En ik voel graag, van nature, direct, vandaar het krijt in mijn vingers om gestalte te geven aan de portretten op mijn ezel. Ik ervaar de pastelkrijtjes als de verlengde toppen van mijn vingers. In mijn blog schrijf ik mijn gedachtegangen, de kronkelpaadjes die leiden tot het werk wat onder mijn handen ontstaat. De woorden die tijdens het proces ook door mijn hoofd dwalen. Het zijn processen die allerlei wegen vormen. Nooit 1 rechte lijn, altijd een onverwacht pad, met kadootjes, snoepjes en koekjes onderweg. Zo noem ik dat: die onverwachte vondsten in een foto, tijdens het voorbereiden van een portret in opdracht, dat lichtrandje, een onverwachte ontwapende blik, de binnenwereld die zichtbaar wordt. En dan het kleurproces met het krijt, meestal het pastelkrijt, soms voor het fijnere kriebelwerk de pastelpotloden. De ene keer direct vanuit gevoel vanuit voor kleur naar de vorm, vrijheid. Dan weer eerst het precieze tekenen, daar hou ik niet zo van maar soms moet dat, vraagt het onderwerp dat. Het portret dicteert zichzelf, dat is mijn ervaring. Ik leer te luisteren. Ik voel. Vandaar ‘Puur Krijt’.
Iets…van de menselijke ziel is altijd, ergens, zichtbaar..
Ik hou van die glimpjes die de innerlijke wereld van een mens laten zien.
Zoeken helpt niet, het wordt mij gegeven in de reis die het maken van een portret is: van de eerste blik tot de laatste pastelstreek..
Ergens daartussenin ontvouwt zich een wereld. Het is een moment.
Het is er, en op een onbewaakt ogenblik wordt het voelbaar. Dat herkennen en het dan niet meer verliezen maar zichtbaar maken: daar vind ik mijn kracht. Als dat begrepen wordt, en gevoeld, door de toeschouwer, de opdrachtgever…als het raakt, dan is het goed.
-
Recente berichten
Recente reacties
- Thea Gerritsen op Kunstmaand Ameland 2023
- Ron Herdink op Jip
- Arina de Visser- Groothuis op Diana Wester
- Thea Gerritsen op Mees
- Eugene op Mees
Archieven
- september 2024
- februari 2024
- november 2023
- oktober 2023
- juli 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- november 2022
- september 2022
- augustus 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- december 2021
- september 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- december 2020
- november 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- november 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- juni 2018
- maart 2018
- september 2017
- augustus 2017
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- oktober 2015
- april 2015
- september 2014
- augustus 2014
- mei 2014
Categorieën
Meta